perjantai 8. huhtikuuta 2016

Stockmann

Stockmann-konserni on pysytellyt otsikoissa viime vuosien ajan, eivätkä uutiset valitettavasti ole olleet kovin positiivisia. Aikaisemmin tässä kuussa ilmoitettiin toimitusjohtaja Per Thelinin jättävän tehtävänsä. Thelin, joka tunnetaan nimenomaan muutosjohtajana ja saneeraajana, palkattiin Stockmannin johtoon loppuvuodesta 2014. Stockmannin hallituksen mukaan ruotsalainen Thelin suorittikin hänelle asetetut leikkaustoimet jopa odotettua nopeammassa aikataulussa.

Thelinin johtajuuden aikana Stockmann teki radikaaleja liikkeitä saadakseen toimintansa jälleen kannattamaan. Akateeminen kirjakauppa ja Seppälä myytiin ja kodin elektroniikan, lemmikkitarvikkeiden sekä lelujen myynnistä vastaavat nykyään vuokralaiset. Lisäksi Venäjällä toimivat tavaratalot on myyty.

Konsernin strategia tähtää nyt pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja kannattavuuden parantamiseen liiketoiminnan muutoksen avulla. Tulevaisuudessa Stockmann aikookin keskittyä kiinteistöliiketoimintaan, asiakaskokemukseen tavarataloissaan sekä Lindexin myymälöissä ja näiden verkkokaupoissa.





Minkälaisena sinä näet Stockmannin tulevaisuuden? Uskotko, että tavaratalokauppa saadaan jälleen kannattamaan, vai kutistuuko yhtiön toiminta pelkäksi kiinteistöyhtiöksi? Olisiko korjausliikettä voitu saada aikaiseksi vähemmän radikaaleilla muutoksilla?






(Kuva täältä)

3 kommenttia:

  1. Muistan kun Ouluun avattiin Stockmann 2000-luvun alussa. Olin käynyt Helsingin Stockmannilla yli kymmenen vuotta aiemmin ja tavaratalo vaikutti täysin samalta. Toimintaympäristö ja ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuu koko ajan, mutta tuntuu ettei Stockmann ole muuttunut ollenkaan. Stockmannilta sai varmaan ennen tuotteita, mitä ei muualta ollut mahdollista ostaa. Verkkokauppa on kuitenkin tuonut kaikki mahdolliset tuotteet kaikkien ulottuville, eikä niitä tarvitse lähteä metsästämään erikoiskaupoista.

    Stockmannilla on Helsingissä myös oma statusarvonsa, mutta Oulussa samanlaiseen ei taidettu pystyä. Oulun alueen todella vahva S-uskovaisuus tuottaa ensi vuonna sulkeutuvan Stockmannin tilalle myös uuden Sokos-tavaratalon.

    VastaaPoista
  2. Muistan kun Ouluun avattiin Stockmann 2000-luvun alussa. Olin käynyt Helsingin Stockmannilla yli kymmenen vuotta aiemmin ja tavaratalo vaikutti täysin samalta. Toimintaympäristö ja ihmisten kulutuskäyttäytyminen muuttuu koko ajan, mutta tuntuu ettei Stockmann ole muuttunut ollenkaan. Stockmannilta sai varmaan ennen tuotteita, mitä ei muualta ollut mahdollista ostaa. Verkkokauppa on kuitenkin tuonut kaikki mahdolliset tuotteet kaikkien ulottuville, eikä niitä tarvitse lähteä metsästämään erikoiskaupoista.

    Stockmannilla on Helsingissä myös oma statusarvonsa, mutta Oulussa samanlaiseen ei taidettu pystyä. Oulun alueen todella vahva S-uskovaisuus tuottaa ensi vuonna sulkeutuvan Stockmannin tilalle myös uuden Sokos-tavaratalon.

    VastaaPoista
  3. Moi,

    Kallelta hieno kommentti asiaan - ihmiset ovat uudistuneet, mutta tavaratalo ei.

    En mielelläni puhuisi Stockmannin tulevaisuudesta "kutistuneena" kiinteistöyhtiönä, koska siihen liittyy negatiivinen sävy. Toimintakentän kaventaminen on tässä tapauksessa ainoastaan positiivista - firma alkaa tehdä tiliä.

    En myöskään ole tilinpäätösasiantuntija, vielä vähemmän rahoitusmarkkinoiden, mutta voisin kuitenkin todeta että Stockmannin rahat oikeasti koviin muutoksiin on jo käytetty - rahaa ei yksinkertaisesti ole koviin kasvua tavoitteleviin päätöksiin. Stockmann pelaa annetut kortit pelikassan mukaisesti.

    Juho M

    VastaaPoista